wtorek, 26 lipca 2011

Sztuka mowienia nie .

<h1>Sztuka mówienia nie</h1>
<p>
<strong>Wyobraź sobie, że po pracy robisz zakupy w hipermarkecie. Zmęczona, z wózkiem wyładowanym po brzegi stajesz w kolejce do kasy, kiedy nagle przed tobą pojawia się młoda dziewczyna z telefonem komórkowym przy uchu. - Przepraszam - szczebiocze - Możesz mnie przepuścić?</strong>
</p>
<p>
<p>- Mam tylko dwie rzeczy.  Dzięki! -u śmiechając się wdzięcznie wciska się przed ciebie nie czekając  na odpowiedź i beztrosko kontynuuje rozmowę przez kom&oacute;rkę. <br />
<br />
Robisz  się czerwona ze złości, ale zaciskasz zęby nic nie m&oacute;wiąc. Po kilku  godzinach przychodzi ci do głowy szereg możliwych reakcji na takie  zachowanie, cięte riposty, snujesz kolejne scenariusze wydarzeń ina tym  koniec.<br />
<br />
Najgorsze,  że pomimo obietnic to już ostatni raz w niedługim czasie zn&oacute;w dajesz  się wykorzystać siostrze, szefowi, koleżance czy partnerowi. Jeśli w tym  ponurym obrazie odnajdujesz siebie, nie trać głowy. Asertywności można  się nauczyć i to nie inaczej, jak tylko trenując ją przy każdej  nadarzającej się okazji. <br />
<br />
<strong>Czym jest jednak asertywność?</strong><br />
<br />
Słowo  to określa pewien rodzaj zachowania pozwalającego konkretnie i  zdecydowanie komunikować nasze potrzeby, chęci i uczucia innym, bez  naruszania prawa naszego i innych.  Zamiast biernie obserwować jak wszyscy cię wykorzystują, rzucać się na  nich z pięściami, bądź manipulować otoczeniem możesz w łagodny choć  stanowczy spos&oacute;b istnieć w otoczeniu, zabierać głos i osiągać cele bez  krzywdzenia innych ludzi.<br />
<br />
Będąc  asertywną staniesz się kobietą świadomą swoich <a href="http://bloginwestycyjny.eu/2010/05/20/stopa-zwrotu-i-ryzyko-cz-1/" title="mocne i słabe strony">mocnych i słabych stron</a>,  nie cofniesz się przed podjęciem <a href="http://bloginwestycyjny.eu/2010/05/20/stopa-zwrotu-i-ryzyko-cz-1/" title="ryzyko">ryzyka</a> i nie przestraszysz się  możliwych błęd&oacute;w bowiem także one stanowią okazję do nauki. Kiedy  uświadomisz sobie swoje możliwości będziesz mogła postawić przed sobą  realistyczne cele, kt&oacute;re bez stresu i leku zrealizujesz.<br />
<br />
Musisz  jednak zaakceptować fakt, że ludzie są r&oacute;żni i (niestety) nie każdy z  nich jest miły, troskliwy i łagodny. Dzięki asertywności będziesz mogła  jednak wykształcić umiejętność identyfikowania sytuacji w kt&oacute;rych jesteś  wykorzystywana i lekceważona, a co więcej, będziesz mogła właściwie  zareagować.<br />
<br />
<strong>Jak chronić swoje prawa?</strong><br />
<br />
Zachowanie  podporządkowujące jest największym problemem wszystkich mających  kłopoty z asertywnością. Wspomniane zachowanie w markecie, czy uległość w  pracy i w związku - takie sytuacje można spotkać każdego dnia. Pytania  lub uwagi wyrażone przez kogoś innego, kt&oacute;re naruszają twoje prawa mają  sprawić, że poczujesz się słaba bądź też zmanipulować cię w taki spos&oacute;b,  byś zrobiła lub powiedziała to, czego nie chcesz robić lub m&oacute;wić.  Zachowania podporządkowujące mogą występować pod r&oacute;żnymi postaciami,  jeśli jednak nauczysz się je identyfikować nie uczynią ci żadnej  krzywdy.<br />
<br />
Poniżej znajduje się kilka przykład&oacute;w takich zachowań, ich ukryty podtekst (podany w nawiasach) oraz możliwa reakcja:<br />
<br />
<em><strong>wścibstwo:</strong></em><br />
<br />
<em>To właściwie nie moja sprawa, ale </em><br />
<br />
<em>(zaraz mi wszystko i tak powiesz)</em><br />
<br />
<em>Tak, masz zupełną rację, zatem zachowam tą wiadomość dla siebie.</em><br />
<br />
<em><strong>pouczanie:</strong></em><br />
<br />
<em>Powinniśmy zrobić to wsp&oacute;lnie, jednak masz mniej doświadczenia, więc chętnie ci pomogę </em><br />
<br />
<em>(Ja wiem lepiej, więc zrobimy to jak ja chcę)</em><br />
<br />
<em>Lubię nowe wyzwania, zatem jak możemy wsp&oacute;łdziałać?</em><br />
<br />
<em><strong>obraźliwe krytykowanie:</strong></em><br />
<br />
<em>Tak, takiej reakcji można było się spodziewać po kobiecie</em><br />
<br />
<em>(Jesteś stereotypowa)</em><br />
<br />
<em>To moja reakcja i wyłącznie do mnie należy ocena własnego zachowania</em><br />
<br />
<em><strong>nieproszone rady:</strong></em><br />
<br />
<em>Gdybym był na twoim miejscu</em><br />
<br />
<em>(wiem lepiej od ciebie)</em><br />
<br />
<em>Ale nie jesteś!</em><br />
<br />
W  taki spos&oacute;b możesz wybrnąć z szeregu trudnych sytuacji zachowując swoje  prawa i nie umniejszając poczucia własnej wartości, a jednocześnie  dając do zrozumienia drugiej stronie, ze zrozumiałaś jej ukryte  przesłanie.<br />
<br />
<strong>Trudny temat krytyka</strong><br />
<br />
Nikt  nie lubi być oceniany i krytykowany dlatego też zaledwie pojedyncze  osoby są naprawdę niepodatne na krytykę, większość zaś reaguje na jeden z  następujących sposob&oacute;w:<br />
<br />
</p>
<ul>
<li>unikanie  krytyki bierne lub przymilne zachowanie;</li>
<li>przejmowanie   się nieuczciwą krytyką i branie jej sobie do serca  nawet, jeśli w  głębi duszy nie zawsze zgadzasz się z osobą,  kt&oacute;ra cię niezasadnie  krytykuje, to w sytuacji obniżonego  poczucia własnej wartości  przyjmujesz bolesne słowa i zatruwasz  się nimi;</li>
<li>reagowanie   na krytykę agresją, atakowanie, często mamy ochotę na  kontratak. Taka  reakcja może jednak skończyć się słowną  potyczką, przekrzykiwaniem i na  pewno nie sprzyja łagodzeniu  napięcia. Często też w gniewie możesz  powiedzieć słowa,  kt&oacute;rych będziesz do końca życia żałować. </li>
</ul>
<p>Będąc  asertywną jednak zyskujesz swoistą tarczę jesteś bowiem na krytykę  przygotowana, a co więcej, może się ona okazać nawet pożyteczną dla  wszystkich zainteresowanych stron.<br />
<br />
Przede  wszystkim musisz zdać sobie sprawę sprawę, że wok&oacute;ł ciebie jest  mn&oacute;stwo krytykant&oacute;w, ale sama też nie jesteś wolna od grzechu.  Krytykujemy, nawet nieświadomie krzywdząc innych i dlatego warto abyśmy  zaczęły zwracać uwagę na słowa i stosować krytykę konstruktywną i  pomocną. Złotą zasadą w krytyce jest unikanie uog&oacute;lnień. Zamiast  powiedzieć: <em>Nawet ubrać się nie umiesz!</em> lepiej <em>Wiesz, myślę, że ta czerwień nie pasuje do twojej karnacji</em>, albo <em>W tym sprawozdaniu są trzy błędy ortograficzne wymagające poprawy</em> zamiast <em>Jesteś beznadziejna. Jak ty zrobiłaś to sprawozdanie!.</em><br />
<br />
Jeszcze lepiej, jeśli w naszej krytyce uda nam się zawrzeć pozytywną uwagę, na przykład: <em>Bardzo dobrze sporządziłaś to <a href="http://bloginwestycyjny.eu/tag/sprawozdanie-finansowe/" title="Analiza portfelowa">sprawozdanie finansowe</a>, ale należałoby jeszcze zwr&oacute;cić uwagę na błędy ortograficzne.</em><br />
<br />
Rozpoznawanie  krytyki i twoje właściwe zachowanie się pozwoli także lepiej poradzić  sobie z krytyką wyrażaną przez innych. W sytuacjach trudnych kluczem do  zbicia z tropu krytykanta jest przede wszystkim spokojne pogodzenie się z  autentyczną krytyką twoich negatywnych cech. Na przykład, jeśli  koleżanka powie <em>Na tym biurku masz chyba wszystkie dokumenty z całego  wydziału. Jesteś beznadziejną bałaganiarą</em> możesz przyznać <em>Tak, masz  rację, nie potrafię utrzymać porządku, ale za to zawsze znajduję  właściwą fakturę</em>.<br />
<br />
Jeśli  jesteś gotowa zaakceptować swoje słabe strony i niedoskonałości inni  stracą zapał, by sobie ciebie podporządkować. Musisz być jednak  świadoma, że przeciw tobie otoczenie może wytoczyć ciężkie działo:  krytykę manipulacyjną, mającą na celu doprowadzenie do takiego stanu, w  kt&oacute;rym jesteś o sobie nie najlepszego zdania. Krytyka może zawierać  część prawdy, ale jest zdecydowanie przesadzona. Na przykład <em>Zrobiłaś bałagan na biurku zawsze bałaganiszjesteś beznadziejną bałaganiarą i zapewne oczekujesz, że posprzątam za ciebie</em>,  gdy faktem jest tylko, ze zostawiłaś nieporządek na biurku. Mimo to  atak jest skuteczny, czujesz się winna i aby wynagrodzić wsp&oacute;łpracownicy  ten bałagan zgodzisz się: a) zrobić za nią raport, b) zostać po  godzinach pracy itd.<br />
<br />
Bronią,  jakiej możesz użyć w tym przypadku jest wspomniana technika mgły, kt&oacute;ra  polega na spokojnym przyznaniu, że w tym co usłyszałaś może być część  prawdy. Mgła może być stosowana w połączeniu z opinią odzwierciedlającą  naszą ocenę sytuacji. Przykładowo, na zarzut bałaganiarstwa możesz  odpowiedzieć: <em>Tak, wychodząc wczoraj zostawiłam nieład na biurku. Być może nie zawsze robię porządek w takim stopniu w jakim powinnam.</em><br />
<br />
Stosując  technikę mgły powstrzymujesz manipulancką krytykę i chronisz poczucie  własnej wartości poprzez odmowę uznania zachowania podporządkowującego.  Pamiętaj, ze bez względu na to co krytykant m&oacute;wi czy myśli, tylko ty  masz prawo być sędzią swojego zachowania.<br />
<br />
Najtrudniejszą  z technik obronnych, ale niezwykle przydatną szczeg&oacute;lnie w relacjach  osobistych, jest technika pytań negatywnych. Polega to na aktywnym  zachęcaniu do krytyki twojego zachowania. Na przykład na słowa <em>To dla ciebie za trudne prawda? Przecież jesteś zbyt niedoświadczona</em> możesz odpowiedzieć stosując technikę pytań negatywnych <em>W jaki spos&oacute;b m&oacute;j brak doświadczenia przeszkodzi mi w realizacji zadania? </em>Taka  odpowiedź pozwoli ci szybko zorientować się, czy dana osoba przejmuje  się twoim brakiem doświadczenia i chce pom&oacute;c, czy jedynie sobie ciebie  podporządkować.<br />
<br />
Teoretyczna  znajomość powyższych technik nie zwiększy jednak ani twojej samooceny,  ani nie uczyni życia lepszym. Czas zatem na przetestowanie tej słownej  samoobrony, a następnym razem, kiedy jakaś dziewczyna z kom&oacute;rką w  sklepie będzie chciała zająć twoje miejsce w kolejce powiedz <em>Przepraszam, ale nie mogę cię przepuścić. Ja też bardzo się spieszę na wizytę u kosmetyczki</em>. Zatem do dzieła!<br />
<br />
<br />
<br />
1. G.Lindenfield Asertywność czyli jak być otwartym, skutecznym i  naturalnym, Ravi, Ł&oacute;dź 1999r.<br />
<br />
Justyna Gul.</p>
</p>
--
<b>Stopka</b>
<p>
</p>
Artykuł pochodzi z serwisu <a href="http://artykuly.com.pl%22%3eartykuly.com.pl%3c/a> - Twojego źródła artykułów do przedruku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz